Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gluténmentes táplálkozás
Mi a lisztérzékenység?

 

A lisztérzékenység jellemzője, hogy a glutén- (egy speciális fehérje) tartalmú gabonafélék fogyasztása után felszívódási zavar és táplálkozási hiányállapot jön létre. Kezelése kizárólag egész életen át tartott diétával lehetséges. Gluténmentes az az élelmiszer, amelynek gyártása, raktározása és árusítása során biztosították, hogy búzát, árpát, zabot, rozst, tönkölyt, ezek keresztezésével előállított gabonát nyomokban sem tartalmaz. Az ilyen termék törzskönyvezett (jelölve a címkén) vagy a gyártó által szavatoltan gluténmentes (de nem feltétlenül jelölt) lehet. A gyártók által szavatolt glutén- és tejcukormentes termékekrôl további információk a www.taplalekallergia.hu honlapon találhatók. A gluténmentes termékek között például kész kenyerek, kenyér- és süteményporok, kekszek, pelyhek (pl. natúr rizs), extrudált kenyerek száraztészták találhatók.

 

Gluténmentes termékek

 

A gluténtartalmú növények (búza, árpa, zab, rozs, tönköly és ezek keresztezésével előállított gabonák), valamint a belőlük készült termékek helyettesítésére a lisztérzékenyek törzskönyvezett gluténmentes termékek közül válogathatnak. Az élelmiszerek címkéjén az összetevők felsorolásán kívül a "gluténmentes", "gliadinmentes", vagy a "lisztérzékenyek/coeliákiások is fogyaszthatják" feliratok valamelyike, esetleg egy körben lévő áthúzott búzakalász található.

 

A SPAR-csoport áruházaiban a jó minôségű, gluténmentes termékek között zsemle (Panini), rostdús szeletelt kenyér (Rustico), kifli (Bon Martin), baguette, sôt még pizza is található.

 

 

Praktikus tanácsok, információk
  • A fent leírt gluténmentes élelmiszerek hosszan eltarthatóak.
  • A lisztérzékenyek számára szabadon fogyaszthatók a zöldségek, gyümölcsök, a húsok, a tej, az író, a tehén- és juhtúró, a tojás, a friss, száraz fűszerek, valamint az étolajok, a natúr vaj- és margarinkészítmények.
  • A gyártók által szavatolt gluténmentes készítmények érvényes listájáról a www.taplalekallergia.hu honlapon keresztül lehet információhoz jutni.
  • A gluténmentes ételek készítéséhez használt edényeket, eszközöket elkülönítve tároljuk.
  • A lisztérzékenyek nem fogyaszthatnak maláta, búzacsíraolaj, hidrolizált búzafehérje, búzafehérje alapú sütőipari térfogatnövelő szert tartalmazó terméket.
  • A gluténtartalmú gabonafélék helyett a rizs, burgonya, kukorica, szója, sárgaborsó, szárazbab, szezámmag, köles, cirok, hajdina, amaránt használhatók.
  • A gluténmentes tészták alacsonyabb hőfokot és hosszabb sütési időt igényelnek.
  • A gluténmentes kenyerek gyorsan kiszáradnak, ezért célszerű azokat szeletenként, még frissen lefagyasztani.
  • Lisztérzékeny diéta összeállításához kérje dietetikus segítségét

Gyümölcslevek
Az üdítő hatású gyümölcslevek termesztett vagy vadon termő, hazai illetve déli gyümölcsökbôl egyaránt készülnek. A gyártástechnológia szerint szűrt- és rostos gyümölcsleveket, a felhasznált gyümölcshányad alapján gyümölcslevet (100%), gyümölcsnektárt (25−45%), és gyümölcsitalt (12%) különböztetünk meg. Egyre gyakrabban találkozhatunk különleges igényeket kielégítô készítményekkel, mint a light, a mild termékek, valamint a dúsított vagy antioxidáns hatású, illetve az L-karnitinnal dúsított gyümölcslevek.

 

A gyümölcslevek könnyen emészthetők, frissítő hatásúak. Energiatartalmuk változó, függ a bennük található gyümölcs- és cukor mennyiségétôl. Víztartalmuk a folyadék pótlásában játszik szerepet. Magas gyümölcstartalmú, élelmirostban gazdag változataik előnyösen befolyásolják a zsír és szénhidrát anyagcserét. A vitaminok közül a C-vitamin, és a béta-karotin a flavonoid vegyületekkel együtt az immunrendszer erősítésében, illetve az öregedésben szerepet játszó szabadgyökök semlegesítésében játszanak szerepet. Az ásványi anyagok közül kiemelkedô a gyümölcslevek kálium és magnézium tartalma.

 

 

Praktikus tanácsok, információk
  • A 100%-os gyümölcslé gyümölcslé-sűrítményből, vagy frissen préselt alapanyagból készül, és hozzáadott cukrot valamint tartósítószert nem tartalmaz.
  • A 100%-os és light gyümölcsleveket napi 1-2 pohárnyi mennyiségben a fogyókúrázók is bátran beilleszthetik étrendjükbe.
  • Az alacsonyabb gyümölcstartalmú leveket a gyártás során cukorral ízesítik.
  • Sporttevékenység közben fogyasszon ásványvízzel fele-fele arányban higított 100%-os gyümölcslevet, mert ezzel könnyen pótolhatja az izzadással elveszített ásványianyagokat, és folyadékot.
  • Gyerekek számára gyártott (gyakran vitaminnal és kalciummal dúsított) vegyes gyümölcslevek főleg tízóraira vagy uzsonnára kitűnőek, mert magas a telítőértékük.

Müzlik, gabonapelyhek
Egyes nemzetek számára hagyományos reggeli eledelnek számítanak. Gabonapelyhet búzából, rozsból, zabból, árpából, kukoricából és rizsből készítenek. A gabonaszemeket gőzölik (puffasztják), majd hengerelik. A müzlik alapanyagához, a gabonapehelyhez szárított gyümölcsöket és ízesítő anyagokat adhatnak.

 

A gabonapelyhek jelentős keményítőtartalma fontos testi és szellemi energiaforrás. Magas fehérjetartalmuk főleg állati eredetű termékkel (pl. tejjel) fogyasztva hasznosul. Zsírtartalmuk nem túl jelentős.A gabonahéj kiváló élelmi rost (cellulóz) forrás, amely szabályozza a bélműködést. A héjban, az alatta lévő rétegben, valamint a csírában vitaminok (pl. B1, B2, B6), és ásványi anyagok (pl. kálium, foszfor, magnézium) találhatók.

 

Praktikus tanácsok

 

  • A búza és a rozs héjastól pelyhesíthető. A zabot, az árpát és a kukoricát hántolják, de a héj alatt lévő tápanyagokban dús réteget megtartják.
  • Puffasztással a gabonaszem felülete megnő, így könnyebben emészthető.
  • Kisgyermekeknek hántolt vagy puffasztott gabonapelyhek javasolhatók, mert kevésbé telítenek, így „jut hely” más fontos élelmiszereknek is.
  • A natúr pelyhek tápértéke gyümölcsökkel, olajos magvakkal és tejjel növelhető.
  • A tejberizshez hasonlóan megfőzött gabonapehely laktató reggeli kásaételt ad.
  • A zabpehelyliszt ételek sűrítéséhez, vagy sütemények készítéséhez használható.
  • A natúr gabonapelyhek jól használhatók rizs helyett, rakott és töltött ételekhez.
  • A zabpehely, a zabpehelyliszt, és a zabkorpa kiemelkedő mennyiségű oldható élelmi rostot (ß-glükánt) tartalmaz, amely csökkenti a vér koleszterin szintjét és stabilizálja a vércukorszintet.
A kenyér
Az első kenyeret, mely lapos, lepény formájú lehetett, több ezer évvel ezelőtt sütötték. Napjainkban sokféle kenyér készül, melyek alapanyaga, formája, íze országonként változó. Készítéséhez liszt, víz, só és élesztős kovász szükséges. A főleg rozslisztből készülő kenyér szerkezete tömörebb, kevésbé rugalmas, míg a búzalisztből készített kenyér lazább szerkezetű.
A liszt kiőrlési fokától függően fehér, félbarna és barna kenyeret ismerünk. A búzakenyér lehet pl. burgonyás, kukoricás, sajtos, szójás, búzacsírás, magvas stb. is. Speciális kenyerek a diabetikus búzakorpás, vagy a lisztérzékenyek számára készített gluténmentes kenyér.
A kenyér jelentős szerepet játszik a szervezet energia - és szénhidrátellátásában. Jó fehérjeforrás, valamint jelentősebb mennyiségben található benne B1-vitamin. Teljes őrlésű lisztből készült változatai magas élelmirost-tartalmukkal hozzájárulhatnak a normális vérkoleszterinszint megtartásához. Tudja-e?
  • A teljes őrlésű, korpát is tartalmazó lisztből készült kenyér térfogata kisebb a többi fajtánál.
  • A teljes őrlésű lisztből készült kenyér vitamin- (pl. E-, B-vitamin) és ásványianyag-tartalma (pl. kalcium, magnézium, cink)jelentős.
  • A sajtos kenyér fehérjetartalma a többinél magasabb.
  • A sószegény és rostdús extrudált kenyér a fogyni vágyók és a magas vérnyomásban szenvedők számára hasznos élelmiszer.
  • A vajjal, margarinnal megkent kenyeret vagy szendvicset ne sózzuk, mert a kenyér maga is tartalmaz sót.
A szója
A szóját több mint 3000 éve termesztik Kelet-Ázsiában. A szubtrópusi szójabab 20-200 cm magas, egyéves növény. Kissé hajlott, lapos hüvelytermése 2-4 gömbölyű vagy elliptikus, fehér, krémszínű, barna vagy feketés magot rejt. Sokféle termék készül belőle.
A szójapehely, a szójagranulátum, a szójakocka, a szójaszelet és a szójaliszt már hazánkban is jól ismert készítmények. Ezenkívül a klasszikus szójatúró (tofu), a szójasajt (tempe), a natúr és az ízesített szójajoghurt, a kalciummal dúsított szójaitalok és a tejszínt helyettesítô főzőkrém is megtalálható a boltok polcain.
A szójacsíra salátaként és zöldségként kedvelt, a szójaszósz és a szójababkrém (miszó) különleges ízesítőanyag, az értékes szójaolaj pedig saláta készítéséhez javasolható.
A szója egészségvédő hatását a tudományos kutatások is igazolták. A fehérje pótlásának egyik alternatívája, értékes telítetlen zsírsav-és lecitintartalma hozzájárul a szív és érrendszer egészségéhez, a benne lévő kalcium segíti a csontok felépítését, fitoösztrogén-tartalma pedig mérsékelheti a változó kori tüneteket. Praktikus tanácsok
  • A szója nagyon kiadós, egy adag étel készítéséhez 4-6 dkg elegendő.
  • Célszerű felhasználás előtt hosszabb-rövidebb időre (15 perc-2 óra) forró, fűszeres vízben áztatni, majd a felesleges vizet kinyomkodni belőle, és a húshoz hasonló módon felhasználni.
  • A szójagranulátum, szójakocka fele mennyiségu hússal keverve is felhasználható.
  • Az érett szójababot, ugyanúgy, mint a többi hüvelyes növényt, felhasználás előtt hideg vízben (egy éjszakán át) be kell áztatni, így megduzzad, és főzési ideje lerövidül.
  • Sütésnél a szójalisztet egyéb lisztekkel 1:5 arányban keverve szokták felhasználni.
  • A szójafehérjét számos élelmiszer-ipari termékben felhasználják. A címkén minden esetben kötelező feltüntetni a termék szójatartalmát, ez az ételallergiásoknak fontos információ.
  • Tejcukorérzékenyek próbálják ki a laktózmentes Joya szója termékcsalád készítményeit, melyek koleszterinmentesek is.
  • A szójaszósz és a miszó használatakor nem feltétlenül kell még külön sózni az ételt, mert ezek az ízestőanyagok már tartalmaznak sót.